כדאיות עסקית היא מושג שמתייחס ליכולת של עסק או רעיון עסקי להיות מספיק משתלם ורווחי ביחס למאמץ והתמיכה הדרושים. הרעיונות והמיזמים הכלכליים שמשפיעים על הכדאיות עסקית מגוונים מאוד ונעשים בהם שימוש בשוק המונים, ניתוחים כלכליים ותהליכים מתמקדים נוספים על מנת לדעת האם רעיון עסקי ספציפי יכול להיות רווחי ושווה.
על מנת להגדיר את כדאיות עסקית, נחשוב על שלושה אלמנטים עיקריים:
1. רווחיות: השיפור ביכולת ליצור רווח והפחתת הנפגעים הכלכליים הנדרשים כדי להגיע לרווח.
2. יכולת לשלוט בשוק: היכולת של העסק ליצור מילים ייחודיות ולהבחין את עצמו מאחרים בשוק, וכן לשלוט במקלטים כלפי משתמשי השירות או המוצר.
3. יכולת לפתח ולהתאים את המוצר או השירות: היכולת למצוא חדשנות ולהתאים את המוצר או השירות לצרכי הלקוחות, ולהתגונן על ידי תהליכים ושיטות עובד יעילים.
על מנת לשפר את כדאיות העסק, ניתן לבצע מגוון פעולות, בינהן:
– שיפור ניהולי: להגביר את היכולות הארגוניות והשיפור הפנימי של העסק על ידי שיפור התהליכים והניהול של אמצעי הפעולה.
– חדשנות ופיתוח: להתמודד עם השינוי הטכנולוגי, הרעיוני והכלכלי שקורה בשוק ולמצוא את הרעיונות המתקדמים יותר והיכולות לפתח ולשפר את המוצרים או השירותים הקיימים.
– שילוב אנשי מקצוע: לחשוב על שילוב אנשים מקצועות שונים, הבנה של הצדדים השונים של העסק ותקינת המקצועות השונים כך שתהיה התאמה טובה וחלקה בתוך העסק.