חברת הפצה ושילוח היא חברה שמתמחה בתהליך הפצת מוצרים מהיצרן או המפיץ הראשי ללקוחות הסופיים. פעילות זו עשויה לכלול את איסוף המוצרים מהמקור, חבילתם, מעברם במרכזי ההפצה וביצוע המשלוח הסופי ללקוחות.
חברת הפצה ושילוח יכולה להיות היא עצמה תפעולאית ולהחזיק ברשת מרכזי הפצה, או לעבוד בשיתוף פעולה עם חברות הובלה ושילוח אחרות על מנת לבצע את תהליך הפצת המוצרים.
בעבר, חברות הפצה ושילוח כברו כברבורו את התשתיות שלהן – חלקן הקמות מוקדות בכרטיסיות טכנולוגיות ומחסנים, וחלקן היו אנשי מקצוע שאיספו ושילמו את המוצרים ללקוחות הסופיים. בעידן המודרני, רוב חברות ההפצה מציעות שילוח עצמי, לרוב באמצעות רכבים ממונעים ונהגים מוסמכים.
שילוח בינלאומי דורש מתן תשומת-לב לדרישות המכס והתקנים המקומיים במדינות השונות. הפצת מוצרים בינלאומית מורכבת בהשוואה להפצה בתוך גבולות מדינה ספציפית, ולכן יתרונות מקומיים והתאמה מקומית הם חשובים למניעת אי-סנוניות ודילוגיות.
תהליך הפצת מוצרים מורכב ודורש ארגון יעיל ותשתיות מותאמות לכך. חברות הפצה ושילוח שומרות על מערכות מידע מתקדמות כגון תוכנות לניהול הפקדות, ניטור מיקום ומעקב אחר המשלוחים ועוד. כך ניתן לאחזר מידע בזמן אמת על מאזן המלאי, התזוזה של המוצרים והזמן המשוער לסיום השלוח.
בנוסף, חברות הפצה משקיעות עבודה באיכות השירות שהן מציעות במתן אינדוקציה ואימון לנהגים, במערכות בקרת איכות, וביישוב תלונות ואת הלקויות.
בקיצור, חברת הפצה ושילוח משמשת כקשר בין היצרן או המופיע הראשי ללקוחות הסופיים, ותהליך הפצה היסודי ויעיל הוא חיוני לפרוץ לשוקים חדשים, להגדיל את חלק השוק ולהעלות את הדחיפה לצמוח.